×
 

Hoppa till innehållet

Långa lektioner

På Donnergymnasiet ser schemat lite annorlunda ut än på andra skolor. Lärande är en process som tar tid, därför har vi främst längre lektionspass där du som elev har längre tid att fokusera på ett och samma ämne. Långa lektioner innebär inte oändliga föreläsningar utan istället att det finns tid att för att dela upp lektionen i olika moment och att läraren har tid att hjälpa varje elev.

 

Självklart har vi rast

Vi har både korta och långa raster utifrån elevernas behov för att du som elev ska kunna utnyttja lektionen så effektivt som möjligt. Lektionens upplägg varierar beroende på årskurs och de ämne man läser.

Lärare och studenter i levande diskussion i klassrummet, skrattande och engagerade.

Fördelar med långa lektioner

  • Effektiv skoltid

    Ett mer komprimerat schema utan håltimmar innebär att den tiden du som elev spenderar i skolan går åt till din utbildning.

    Student spelar trummor under en musiklektion
  • Färre start och stopp under skoldagen

    Eleverna får tid att bearbeta innehållet och arbeta med större, komplexa uppgifter med stöd på plats, istället för att behöva göra dem som läxor.

    Två elever som ler och arbetar tillsammans i klassrummet, en med en bok och en med en laptop
  • Personligt stöd

    Under långa lektioner hinner läraren se och prata med varje elev, vilket skapar möjligheter för mer personligt anpassade instruktioner.

    Lärare och elever samtalar och arbetar tillsammans i ett klassrum
Grafiskt element föreställande orangea vågor

Vanliga frågor

Här listar vi några vanliga frågor om långa lektioner.

  • En lektion i åk 1 om litteratur kan se ut såhär:

    • 10:00–10:10: Kort introduktionsfråga i helklass
    • 10:10–10:20: Gruppdiskussion med anteckningar kring dagens läsning
    • 10:20–10:50: Temadiskussion i smågrupper och mindmap-övning
    • 10:50–11:00: Rast
    • 11:00–11:20: Skapa och repetera en liten pjäs i grupper
    • 11:20–11:50: Spela upp pjäserna för klassen
    • 11:50–12:00: Rast
    • 12:00–12:15: Språkanalys i helklass med smågruppsdiskussioner
    • 12:15–12:25: Kort skrivövning som författaren
    • 12:25–12:30: Genomgång inför nästa vecka

    Varierar beroende på ämne och årskurs

  • Vi förlitar oss på en undervisningsmodell som bygger på långvarig och väl beprövad erfarenhet. Donnergymnasiet har tillämpat denna metod sedan 1998, och den har visat sig effektiv för att främja fördjupat lärande, engagemang och kreativitet hos våra elever.

  • Längre lektionspass är upplagda med varierade aktiviteter som grupparbete, diskussioner och praktiska övningar, vilket skapar omväxling som hjälper till att hålla fokus. Dessutom finns rörelsepauser och korta raster, så att man inte sitter stilla för länge och kan återvända med förnyad energi.

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.

Grafiskt element föreställande blå vågor

Mer om Donnerstrukturen

Mentorskap

På Donnergymnasiet får varje elev stöd genom mentorskap – en trygg vuxen att vända sig till för frågor och funderingar. Mentorskapet inkluderar också studiecoachning och gemensamma samtal om viktiga livsfrågor, vilket skapar den varma och öppna miljö vi eftersträvar.

Lektionsfri dag

En dag i veckan är lektionsfri för att eleverna ska kunna planera sina studier själva, oavsett plats. Skolan är öppen för stöd, och dagen tränar elevernas självdisciplin och planeringsförmåga inför vidare studier, samtidigt som den underlättar för långpendlare att studera hemifrån.

Lärare samtalar med elever som arbetar vid sina datorer i ett klassrum

Besök Donnergymnasiet

Passa på och besök vår skolan under ett öppet hus för att få en bättre uppfattning om Donnerstrukturen. Under ett öppet hus får du se dig omkring i skolan och träffa elever och lärare.

Grafiskt element föreställande blå vågor